PRESUDA
Ustavni
sud Bosne i Hercegovine u Vijeću od pet sudija, u sastavu: predsjednik Miodrag
Simović, potpredsjednice Valerija Galić i Seada Palavrić i sudije Mato Tadić i
Zlatko M. Knežević, na sjednici održanoj 6. decembra 2011. godine, u predmetu
broj AP 736/09, rješavajući apelaciju Ismeta Kazića i Avde
Kazića, na osnovu člana VI/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine, člana 16. stav 2.
i člana 59. stav 2. alineja 1. Pravila Ustavnog suda Bosne i Hercegovine („Službeni
glasnik Bosne i Hercegovine“ br. 60/05, 64/08
i 51/09), donio je
ODLUKU O DOPUSTIVOSTI
Odbacuje se kao nedopuštena apelacija
Ismeta Kazića i Avde Kazića podnesena
protiv Rješenja Okružnog suda u Banjaluci broj 73 0 P 000197 08 Gž od 30.
decembra 2008. godine i Rješenja Osnovnog suda u Kotor Varošu broj 730 P 000197
08 P od 3. oktobra 2008. godine zbog toga što je očigledno (prima facie) neosnovana.
OBRAZLOŽENJE
1.
Ismet Kazić i
Avdo Kazić (u daljnjem tekstu: apelanti) iz Kotor Varoša, podnijeli su 10.
marta 2009. godine apelaciju Ustavnom sudu Bosne i Hercegovine (u daljnjem
tekstu: Ustavni sud) protiv Rješenja Okružnog suda u Banjaluci (u daljnjem
tekstu: Okružni sud) broj 73 0 P 000197 08 Gž od 30. decembra 2008. godine i
Rješenja Osnovnog suda u Kotor Varošu (u daljnjem tekstu: Osnovni sud) broj 730
P 000197 08 P od 3. oktobra 2008. godine.
2.
Rješenjem Osnovnog suda 730 P 000197 08 P od 3. oktobra
2008. godine, koje je potvrđeno Rješenjem Okružnog suda broj 73 0 P 000197 08
Gž od 30. decembra 2008. godine, odbijen tužbeni zahtjev apelanata kojim su
tražili da se utvrdi da ih je tuženi Žarko Đukić (u daljnjem tekstu: tuženi)
dana 20. aprila 2008. godine smetao u posjedu nekretnine na način što je
samovlasno postavio montažno-demontažni kiosk veličine 2x3 metra na katastarskoj
parceli ekonomsko dvorište zvanoj „Šadića Luka“ označena kao k.č. broj 211
upisana u ZZ Šiprage u posjedovni list KO Šiprage, i to pored stambenog objekta
privredna zgrada „Šadić Luka“, koje nepokretnosti su u suposjedu apelanata po
osnovu otkupa stanova u navedenoj stambenoj zgradi, te kojim bi se naložilo
tuženom da ubuduće na ovakav i sličan način ne uznemirava apelante pod
prijetnjom prinudnog izvršenja. Istima rješenjem apelanti su obavezani da
tuženom nadoknade troškove postupka u iznosu od 547,74 KM.
3.
Iz obrazloženja prvostepenog Rješenja Osnovnog suda broj
730 P 000197 08 P od 3. oktobra 2008. godine proizlazi da je Osnovni sud, nakon
dokaznog postupka, utvrdio da navedena nepokretnost k.č. broj 211. na kojoj se
nalazi zgrada sa otkupljenim stanovima apelanata predstavlja javnu
površinu-koju svako može da koristi, pa nema osnova za posjedovnu zaštitu iz
člana 75-78. Zakona o osnovnim svojinsko-pravnim odnosima („Službeni
list SFRJ“ 6/80, 39/90 i „Službeni glasnik RS“ broj 38/03), koju su tražili
apelanti, nego samo za djelovanje organa inspekcije, a što se u konkretnom
slučaju i desilo kada je urbanističko-građevinski inspektor Opštine Kotor Varoš
naložio Rješenjem broj 0773-362-16/08 od 23. aprila 2008. godine uklanjanje
navedenog kioska tuženog sa navedene površine, koji je tuženi i uklonio.
Osnovni sud je istakao da za sud nisu bili od značaja navodi apelanata da su
apelanti, po osnovu otkupa stanova, pretpostavljeni vlasnici ekonomskog
dvorišta na predmetnoj parceli na kojoj je izgrađena stambena zgrada, a što se
pretpostavlja u smislu odredbe člana 39. Zakona o gradskom građevinskom
zemljištu, te da su time i posjednici ekonomskog dvorišta, jer se savjesnost, u
smislu odredbe člana 72. Zakona o osnovnim svojinsko-pravnim odnosima,
pretpostavlja. Naime, odredbom člana 75. Zakona o osnovnim svojinsko-pravnim
odnosima štiti se i obični posjed, nezavisno od prava na posjed, pravnog osnova
posjeda i savjesnosti posjednika. Dakle, i ako bi se uzeli u obzir navodi
apelanata da su suvlasnici i savjesni posjednici sporne parcele, to im ne
pripada sudska zaštita po osnovu smetanja posjeda o čumu sud, shodno odredbi
člana 2. Zakona o praničnom postupku („Službeni glsnik RS“ br. 58/03, 85/03,
74/05 i 63/07, u daljnjem testu: ZPP), odlučuje u konkretnoj pravnoj stvari.
Stoga se Osnovni sud nije upuštao u sticanje prava svojine na zemljištu oko
zgrade u smislu člana 39. Zakona o gradskom građevinskom zemljištu. S obzirom
na navedeno, Osnovni sud je odbio tužbeni zahtjev apelanata kao neosnovan.
4.
Okružni sud je u obrazloženju Rješenja broj 73 0 P
000197 08 Gž od 30. decembra 2008. godine istakao da je Odluka Osnovnog suda
pravilna, ali ne iz razloga koje je dao taj sud. Okružni sud je naveo da su
apelanti tužbom tražili zaštitu posljednjeg stanja posjeda i da bi je dobili
morali su dokazati samo dvije činjenice: da su bili posljednji mirni posjednici
navedene nekretnine, te sam čin smetanja. Na osnovu člana 425. ZPP-a isključeno
je raspravljanje o pravu na posjed, o pravnom osnovu, te o savjesnosti ili
nesavjesnosti posjeda. Okružni sud je dalje istakao da je pravilno Osnovni sud
utvrdio da apelant Avdo Kazić, koji živi u inostranstvu, nije bio posjednik
navedene nepokretnosti, ali da je nepravilno rezonovao da se podrazumijeva da
je apelant Ismet Kazić bio u posjedu predmetnog zemljišta, kao i sva druga
lica, jer je to navodno javna površina, oslanjajući se na iskaz
urbanističko-građevinskog inspektora, te njegovo rješenje kojim je se nalaže
uklanjanje objekta od 23. aprila 2008. godine. Naime, navedeno zemljište na kom
se nalazi zgrada sa otkupljenim stanovima apelanata ima veliku površinu (2839 m2)
i ne vodi se kao javno dobro, nego kao posjed ZZ Šiprage (Okružni sud je
napomenuo da formalni upis nije bitan u konkretnoj parnici se, ali da se uzgred
spominje), te da bi apelanti uspjeli u sporu zbog smetanja posjeda morali su
sudu dokazati da su obojica bili u isključivom faktičkom posjedu predmetnog
zemljišta na kom je tuženi postavio svoj kiosk. Okružni sud je posebno napomenuo
da geodetsko vještačenje nije vršeno, već su samo apelanti (i to naknadno uz
žalbu) na fotografiji nacrtali mjesto gdje je navodno bio postavljen kiosk
tuženog. Okružni sud je dalje istakao da su apelanti morali dokazati da su
navedenu površinu uživali sami, odnosno morali su navesti kako i na koji način
su bili njeni mirni posljednji posjednici, kako su je faktički koristili (u kom
pravcu su ponudili samo iskaz apelanta Ismeta Kazića koji nije dovoljan, jer ga
je tuženi svojim iskazom osporio), a tu su činjenicu imali mogućnost dokazati
iskazima svjedoka, odnosno komšija, kojima to po prirodi stvari mora biti
poznato. U tom slučaju bi čin smetanja bio razjašnjen, jer bi se utvrdilo u kom
smislu je radnja tuženog onemogućila njihov dosadašnji način korištenja
parcele. Činjenicu posljednjeg posjeda predmetnog zemljišta apelanti smatraju
dokazanom samim tim što su vlasnici otkupljenih stanova u stambenoj zgradi koja
se nalazi na predmetnoj parceli k.č. broj 211 KO Šiprage, pozivajući se na član
39. ranijeg Zakona o građevinskom zemljištu (koji im navodno garantuje i pravo
svojine na zemljištu), zaboravljajući da je pravo svojine na zemljištu, a u
konkretnom slučaju je i ono sporno budući da je nejasno koja površina služi za
redovnu upotrebu zgrade sa stanovima, odvojeno od prava posjeda na istom, znači
od faktičke vlasti na stvari koju apelanti nisu uspjeli dokazati, a taj
posljednji mirni posjed je činjenica od koje se polazi u ovim parnicama da bi
se dalje dokazivao čin smetanja. Po ocjeni Okružnog suda, tužbeni zahtjev apelanata
trebalo odbiti iz navedenih razloga, no kako je odluka prvostpenog suda u
konačnosti pravilna, bez obzira na date razloge, kao što je pravilna i odluka o
troškovima postupka, Okružni sud je žalbu apelanta odbio i prvostpeno rješenje potvrdio.
5.
Apelanti tvrde da je osporenim rješenjim povrijeđeno
njihovo pravo na pravično suđenje iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i
člana 6. stav 1. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih
sloboda (u daljnjem tekstu: Evrospka konvencija), pravo na dom iz člana II/3.f)
Ustava Bosne i hercegovine i člana 8. Evropske konvecije, kao i pravo na
imovinu iz člana II/3.k) Ustava Bosne i Hercegovine i člana 1. Protokola broj 1
uz Evropsku konvenciju. Povredu navedenih prava vide u pogrešno utvrđenom
činjeničnom stanju i proizvoljnoj primjeni materijalnog prava, u konkretnom
slučaju Zakona o osnovnim svojinsko-pravnim odnosima.
6.
Pri ispitivanju dopustivosti apelacije Ustavni sud je
pošao od odredaba člana VI/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine, člana 16. stav 2. Pravila
Ustavnog suda.
Član VI/3.b) Ustava Bosne i
Hercegovine glasi:
„Ustavni
sud, također, ima apelacionu nadležnost u pitanjima koja su sadržana u ovom
ustavu kad ona postanu predmet spora
zbog presude bilo kojeg suda u Bosni i Hercegovini.“
Član 16. stav 2. Pravila Ustavnog
suda glasi:
„Ustavni sud će odbaciti apelaciju kao
očigledno (prima facie) neosnovanu kada utvrdi da ne postoji opravdan zahtjev
stranke u postupku, odnosno da predočene činjenice ni na koji način ne mogu
opravdati tvrdnju da postoji kršenje Ustavom zaštićenih prava i/ili kada se za
stranku u postupku utvrdi da ne snosi posljedice kršenja Ustavom zaštićenih
prava, tako da je ispitivanje merituma apelacije nepotrebno.“
7.
Ustavni sud, u fazi ispitivanja dopustivosti predmeta,
mora utvrditi, između ostalog, i da li su ispunjeni uslovi za meritorno
odlučivanje koji su nabrojani u članu 16. stav 2. Pravila Ustavnog suda. S tim
u vezi, Ustavni sud ukazuje na to da, prema vlastitoj jurisprudenciji i praksi
Evropskog suda za ljudska prava (u daljnjem tekstu: Evropski sud), apelant mora
navesti povredu svojih prava koje štiti Ustav Bosne i Hercegovine i ove povrede
moraju djelovati vjerovatno. Apelacija je očigledno neosnovana ukoliko joj
manjkaju, prima facie, dokazi koji dovoljno jasno pokazuju da je
navedena povreda ljudskih prava i sloboda moguća (vidi, Evropski sud, Vanek
protiv Slovačke, presuda od 31. maja 2005. godine, aplikacija broj
53363/99, i Ustavni sud, Odluka broj AP 156/05 od 18. maja 2005.
godine). Apelacija je neosnovana i ako činjenice u odnosu na koje se podnosi
apelacija očigledno ne predstavljaju kršenje prava koje apelant navodi, tj. ako
apelant nema «opravdan zahtjev» (vidi, Evropski sud, Mezőtúr-Tiszazugi
Vízgazdálkodási Társulat protiv Mađarske, presuda od 26. jula 2005. godine,
aplikacija broj 5503/02), kao i kad se utvrdi da apelant nije «žrtva»
kršenja Ustavom Bosne i Hercegovine zaštićenih prava.
8.
U vezi sa navodima apelanata o kršenju prava na
pravično suđenje, prava na dom i imovinu, koji se zasnivaju isključivo na
navodima o pogrešno utvrđenom činjeničnom stanju i pogrešnoj primjeni
materijalnog prava, Ustavni sud, prije svega, ukazuje da prema praksi Evropskog
suda i Ustavnog suda, zadatak ovih sudova nije da preispituju zaključke redovnih
sudova u pogledu činjeničnog stanja i primjene materijalnog prava (vidi,
Evropski sud, Pronina protiv Rusije, Odluka o dopustivosti od 30. juna
2005. godine, aplikacija broj 65167/01). Naime, Ustavni sud nije nadležan
supstituirati redovne sudove u procjeni činjenica i dokaza, već je općenito
zadatak redovnih sudova da ocijene činjenice i dokaze koje su izveli (vidi,
Evropski sud, Thomas protiv Ujedinjenog Kraljevstva, presuda od 10. maja
2005. godine, aplikacija broj 19354/02). Zadatak Ustavnog suda je da ispita da li je eventualno došlo
do povrede ili zanemarivanju
ustavnih prava (pravo na pravično suđenje, pravo na pristup sudu, pravo
na djelotvoran pravni lijek i dr.), te da li je primjena zakona bila, eventualno, proizvoljna
ili diskriminacijska. Dakle, u okviru apelacione nadležnosti Ustavni sud
se bavi isključivo pitanjem eventualne povrede ustavnih prava ili prava iz
Evropske konvencije u postupku pred redovnim sudovima, pa će u konkretnom
slučaju Ustavni sud ispitati da li je postupak u cjelini bio pravičan na način
na koji to zahtijeva član 6. stav 1. Evropske konvencije, odnosno da li je
prekršeno pravo na imovinu ili pravo na poštivanje doma (vidi, Ustavni sud,
odluka broj AP- 20/05 od 18. maja 2005. godine, objavljena u «Službenom
glasniku BiH» broj 58/05).
9.
U konkretnom slučaju, Ustavni sud smatra da su redovni
sudovi u obrazloženjima osporenih odluka dali detaljne, jasne i precizne
razloge za svoje odlučenje, a takva obrazloženja Ustavni sud ne smatra
proizvoljnim. Ustavni sud također ukazuje da apelanti ne nude bilo kakve
argumente koji bi opravdali njihovu tvrdnju da je na bilo koji način došlo do
kršenja prava na pravično suđenje, prava na poštivanje doma ili prava na
imovinu, osim što su nezadovoljni ishodom konkretnog postupka. Stoga, imajući u
vidu stavove Evropskog i Ustavnog suda navedene u ovoj odluci, Ustavni sud
smatra da u vezi sa navodima apelanata o kršenju prava na pravično suđenje i
prava na imovinu nema ništa što ukazuje da apelanti imaju «opravdan zahtjev»
koji pokreće pitanje iz Ustava Bosne i Hercegovine ili Evropske konvencije koje
bi trebalo meritorno ispitati. Zbog toga, Ustavni sud zaključuje da su navodi o
kršenju prava na pravično suđenje iz člana II/3.e) Ustava Bosne i Hercegovine i
člana 6. Evropske konvencije, prava na dom iz člana II/3.f) Ustava Bosne i
Hercegovine i člana 8. Evropske konvencije i prava na imovinu iz člana II/3.k)
Ustava Bosne i Hercegovini i člana 1. Protokola broj 1. uz Evropsku konvenciju
očigledno (prima facie) neosnovani.
10.
U skladu sa navedenim, a imajući u vidu odredbe člana
16. stav 2. Pravila Ustavnog suda, prema kojima će se apelacija odbaciti kao
očigledno (prima facie) neosnovana,
ukoliko ne postoji opravdan zahtjev stranke u postupku, odnosno da predočene
činjenice ni na koji način ne mogu opravdati tvrdnju da postoji kršenje Ustavom
zaštićenih prava i/ili kada se za stranku u postupku utvrdi da nije „žrtva“
kršenja Ustavom zaštićenih prava, tako da je ispitivanje merituma apelacije
nepotrebno, Ustavni sud je odlučio kao u dispozitivu ove odluke.
11.
U skladu sa članom VI/5. Ustava Bosne i Hercegovine,
odluke Ustavnog suda su konačne i obavezujuće.
Predsjednik
Ustavnog
suda Bosne i Hercegovine
Prof.
dr. Miodrag Simović
MOZDA NISTE ZNALI
Pruga Banja Luka - Kotor Varoš - Šiprage je izgrađena tokom I sv. rata za eksploataciju šumskih revira jugosistočno od Banja Luke. Preduzeće "Bosna Bois" (posle I sv. rata naziv mu je bio "Bosansko D.D. za iskorišćavanje drveta i pogon parnih pilana"- Banja Luka) koje je gradilo prugu imalo je koncesiju na 20 godina (posle isteka koncesije pruga je prelazila u vlasništvo države). Deo Obodnik - Maslovare je sagrađen 1918. godine radi povezivanja rudnika uglja u Maslovarama. S obzirom da je pruga povezivala dosta naseljenih mesta (najveće Kotor Varoš) koja nisu imala drugu komunikaciju na njoj je od početaka obavljan i prevoz putnika i robe. Ovo nije zvanično bila pruga u javnom saobraćaju te nije imala obavezu objavljivanja reda vožnje (to se zvalo ograničen javni saobraćaj i bio je čest slučaj na industriskim prugama u predratnoj Jugoslaviji) i nije imala odrđene tarife. Najveći saobraćaj na ovoj pruzi je bio tokom dvadesetih i prvoj polovini tridesetih godina XX veka kada je ova železnica imala 9 parnih lokomotiva, 3 putnička vagona, 65 teretnih vagona, 113 trukova za balvane i 1 motornu dresinu. Kada je 1937. godine istekla koncesija a i šuma posečena do dozvoljene granice saobraćaj na pruzi je jako opao i ona je praktično služila najviše za prevoz uglja iz Maslovara. Posle rata prugu je preuzelo PDI Vrbas iz Banja Luke. Mislim da su bar neki delovi ove pruge radile i posle 1951, godine ali nisam siguran.
1946. godine je razmatrana mogućnost da se ova pruga otvori za javni saobraćaj i preda JDŽ. U tom cilju je komisija obišla ovu prugu i napravila detaljan zapisnik o njoj. Ovaj zapisnik je najdetaljniji opis ove železnice za koji ja znam (o njoj je inače vrlo malo pisano). Ja sam ga našao u Arhivu Jjugoslavije i evo prve strane. Ako vam je zanimljivo mogu da stavim i ostale strane. Ima podataka o stanicama, broju koloseka, voznom parku i sl. Inače u ovo vreme je već bio ukinut deo Obodnik - Šiprage. Pošto je je izlaz za Maslovare bio na istoj strani kao i ulaz iz pravca Banja Luke vozovi su u stanici Obodnik menjali pravac vožnje tj. ova stanica je bila kao povratna u to vreme.
1946. godine je razmatrana mogućnost da se ova pruga otvori za javni saobraćaj i preda JDŽ. U tom cilju je komisija obišla ovu prugu i napravila detaljan zapisnik o njoj. Ovaj zapisnik je najdetaljniji opis ove železnice za koji ja znam (o njoj je inače vrlo malo pisano). Ja sam ga našao u Arhivu Jjugoslavije i evo prve strane. Ako vam je zanimljivo mogu da stavim i ostale strane. Ima podataka o stanicama, broju koloseka, voznom parku i sl. Inače u ovo vreme je već bio ukinut deo Obodnik - Šiprage. Pošto je je izlaz za Maslovare bio na istoj strani kao i ulaz iz pravca Banja Luke vozovi su u stanici Obodnik menjali pravac vožnje tj. ova stanica je bila kao povratna u to vreme.
Nema komentara:
Objavi komentar